Formation par la simulation : de quels outils disposons-nous en urologie ? Revue systématique de la littérature - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Progrès en Urologie Année : 2019

Simulation-based training in urology: A systematic literature reviewG

Formation par la simulation : de quels outils disposons-nous en urologie ? Revue systématique de la littérature

Résumé

Context: Simulation-based training is taking an increasingly important place in surgical training and is becoming mandatory with the latest reform of the French medical studies.Objectives: The objectives of this work were to report the various simulation tools available for the surgical training in urology, along with their validation level, through a systematic literature review.Documentary sources: A search was conducted using Medline® with the terms “urology” and “simulator”. Articles in English and French were selected.Study selection: Two hundred and ninety-one abstracts were read, allowing for the selection of 154 articles read to assess their eligibility. Studies whose main objective was not the validation of a simulator, studies describing animal models or studies whose full text was not available were excluded.Results: One hundred and six studies were analyzed in this review. The simulators described were classified in 7 categories: laparoscopic surgery, robotic surgery, ureteroscopy, percutaneous nephrolithotomy, endoscopic bladder and prostate surgery, basic skills in urology, and ultrasound-guided prostate interventions simulators. Apparent and content validity were demonstrated for most simulators, but construct and predictive validity were often lacking.Limitations: We did not consider the use of simulators as competency evaluation tools. Besides, the latest terminology proposed to define the various validation steps was not taken into account.Conclusion: Many simulators are available in the field of urology and allow the reproduction of a large variety of urological procedures. However, their validation level is inconsistent, and has to be taken into account when choosing a simulator for surgical training, along with its cost, the eagerness of students to use the simulator and its availability.
Contexte : La formation par la simulation prend une place croissante dans la formation chirurgicale et devient incontournable depuis la réforme du 3 ème cycle. Objectif : L'objectif de ce travail était de faire une mise au point sur les différents outils d'apprentissage par la simulation disponibles dans le domaine de l'urologie ainsi que leur niveau de validation, à l'aide d'une revue systématique de la littérature. Sources documentaires : Une recherche a été réalisée sur Medline® en utilisant les termes suivants : « urology » et « simulator ». Les travaux en langue anglaise et française ont été retenus. Sélection des études : Deux-cents-quatre-vingt-onze abstracts ont été lus, permettant de sélectionner 154 articles lus pour évaluer leur éligibilité. Les études dont l'objectif n'était pas la validation d'un simulateur, les études décrivant un modèle animal ou dont le texte intégral n'était pas disponible ont été exclues. Résultats : Cent-six études ont été analysées pour ce travail de revue. Les simulateurs décrits ont été regroupés dans 7 catégories : simulateurs de chirurgie laparoscopique, de chirurgie robotique, d'urétéroscopie, de chirurgie percutanée du rein, de procédures endoscopiques sur la vessie ou la prostate, de gestes de base en urologie et de procédures échoguidées sur la prostate. La plupart des simulateurs ont fait l'objet d’études validant leur apparence ou leurcontenu. La validation du construit ou a fortiori du transfert des compétences sur patient estmanquante dans la majorité des cas.
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Gaelle Fiard, Jean-Luc Descotes, Jocelyne Troccaz. Formation par la simulation : de quels outils disposons-nous en urologie ? Revue systématique de la littérature. Progrès en Urologie, 2019, 29, pp.295-311. ⟨10.1016/j.purol.2019.03.003⟩. ⟨hal-02135872⟩
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